Tuesday, December 30, 2008

ITALY08' [rome-milan-venice-florence]

Seperti yang dihabaq sebelom ni, kini tibala masanya den nk cerita kt hampa semua tentang pengembaraan 3orang gadis comot ke bandar2 menarik Italy seperti milan,rome,florence,venice pada minggu lepas 20-26dec08...secara kasarnya, semuanya berjalan dengan lancar dan kami sangat berpuashati dengan perjalanan kali ini..oke baikla saya akan menceritakan sedikit sebanyak apa yang berlaku dan apa yang menarik di tempat2 yang kami lawati bermula dengan Venice ke Milan ke Florence dan akhir sekali ke Rome..
VENICE aka VENEZIA
Sejurus kapal terbang yang kami naiki mendarat di lapangan terbang di venice kami bergegas menuju ke hotel yang telah kami booked, Hotel Villa Dori..Keesokannya kami mengunakan perkhidmatan shuttle bus hotel tersebut untuk pergi ke Piazalle Roma, the main station station for the bus,taxi, waterbus etc.. We bought 24hours ticket untuk semua jenis public transports berharga €16 [quite expensive tapi layan je la..] kami pon naek la waterbus dia dengan hati yang gembira kesemua interesting places kat Venice tu.. sape penah tgok cerita Italian Job mesti tau bahawa venice ni adalah bandar atas air, unik jugakla dengan gondola, waterbus, watertaxi etc... saya xla naik gondola tu sebb macam takot jer sebab dia macam sampan je, cuma dia cantek sket..dah la xreti berenang kalo jatuh sia-sia je hidup hahaha...plus, cuaca yang sangat sejuk, suhu yang negative n windy adoyai memang sedih je la jalan2 dalam sejuk2, selamat la bawak glove n baju agak thick!..huh! oke kt bawah ni da gmbr sket masa di venice!

MILAN aka MILANO
Seterusnya pengembaraan kami diteruskan ke milan, hari yang sama dengan hari kedatangan Beckham ke Milan untuk join AC Milan hehe... di Milan kami menginap di Hotel Basil Milan yang agak berhampian dengan center bandar tu tapi masih kami membeli ticket 24hours dia yang murah je €4 kalo xsilap, merangkumi metro,bus semua.. so kami memanfaatkan ticket tersebut dengan jayanya! apepon Milan memng Superb! kalo ada masa n rezeki yang lebih iA saya akan kembali ke Milan :D... Milan bukan hanya untuk sapa2 yang shopaholic malah juga untuk pelancong2 yang ingin melihat architecture yang menarik.. kami sempat bershopping jugak diMilan, i bought Jeans from Guess and seketul overcoat from ZARA..lebur jugak dwet tapi xpa la once in a blue moon..hehe~ Jadi kesimpulannya jom la ke Milan!!hehe..

FLORENCE aka FIRENZE
The next destination adalah florence, menginap di Hotel Ferretti Penzionne..di Florence kami berjalan sebab town dia agak kecil and sangat walkable..to be frank Florence ni selain Duomo, tempat2 laen dia mcm biasa2 je..kalo pernah ke prague mungkin anda akan dapat rasa kot bangunan2 dia just nice tapi xgempak!..hahaha~ tapi oke la..xdala buruk ke ape..sekali dah ke italy tu baik pergi je semua kot ;o) Florence sempat kami jelajahi kesemuanya sampai nk patah kaki berjalan..haha~ eh lupa pulak..paling bes kt Florence adalah Restaurant Madinna Tandorri dia..dah la Halal memang bes!hoho~

ROME aka ROMA
Terakhir kami di Italy adalah di bandar Rome, Rome memng undeniably gempak! dengan dia punya historical buildings yang gedabak besoo sememngnya sape2 pergi memng akan kagum la.. It was Boxing Day mase kitorg kt Rome unfortunately xsempt nk shopping sebb banyak sagt tempt2 yang menarik yang kena pergi..Ada juga kami jumpa warga Malaysia,Indonesia disana yang tengah bercuti..hehe.. ermm lupa nk cakap pada pengamatan saya orang Malaysia ni sangat recognisable la, mungkin sebab tudung kita, sebb semua penjual2 tu panggil2 kitorg 'Malaysia2!! Assalamualaikum' Kitorg banyak buat derkk je sebb kadang2 diorg ni bukan Islam pon tpi saja je nk suro beli barang diorg..hoho..yang penting jangan sampai tertipu sebb touristic places ni selalunya ramai je kaki2 tipu..hoho..

oke itu je kot..saya xda mood sangat la nk cerita panjang n detail2 lagi..nk upload gambar pon sebenarnya malas sebb banyak sgt gambr2 so nk tgok pon pening hahaha..sapa2 yang nk tgok lagi gambr2 berikutnya sila ke facebook or friendster saya yerk..and info kepada sape2 yang tag saya, akanku cuba untuk menjawapnya secepat mungkin..hehe!
Na Shledanou..Cau!

4 comments:

I.n.t.a.n said...

bek ko tau x aku mmg nak gi venice..
sbb tgk italian job r..demit ko da gi....aaaaaaa tensi2

btw..air die jernih ke cam kt dlm cte italian job tu? ke ilusi optik semata2 slps terlihat mark wahlberg..ehehe. seb bek ko x naik mini copper pusing2 kt venice tu kan..klo x..msti aku da spam kt blog ko ni tnda protes..ahaha!

hirumi said...

wuu,sebut pasal kaki tipu ni,teringt aku kes ketika di ROme :(

kokochan said...

BekIntan: Bek sabo bek!!hahaha xpa ko kawen la ngn datuk pastu ko ajak dia honeymoon kt italy!hahaha~ amcm bes xidea aku?ahahaha~ air dia xda la jernih sgt..biasa2 jer nk dikatakan ijau jugak la tapi jernih jugak la..hahaha~ ntah la bek!hahahaha~

kokochan said...

Hirumi: hey pot wassup? ko kena tipu ke??haha aku dengar junior yg ke italy pon ada kena tipu gak sampai 60€..ntah la aku dengar2 je..xsure pasal ape~! tapi serius ramai giler yng sesukahati je suro org beli barang2 bodo diorg!hahah~ so anyone yg nk ke italy jgn la percaya ok org2 jalanan ni..