Tuesday, January 26, 2010

hari ini dan semalam

Baru balek tesco beli groceries sket, then makan sushi ngn cenad...best!
patot kemas bilik sket harini...kemas note etc..tapi malasss!hoho~
si purple dah sampai, walaupon biasa je tapi sangat2 sukaaa =)
Semalam aku abes Final PE, internal Medicine..Alhamdulillah everything went very2 well..eventho mase nk buat MCQ tu macam2 masalah ade, akhirnya penantian semua hari tu berbaloi..hihi..
Lepas dah comfirm lulus MCQ, Dr Dulicek bawak g Hematology&Oncology department untuk buat 2nd part of the final..examine patient.. Aku dapat sorang patient perempuan ni umur dia 57, nama Marie Huskova...[dari history taking yg aku buat :)]
Saket wanita ni memng tidak diberitahu sebb kitorg kena examine sendiri & come out dengan conclusion sendiri...
tapi kali ni gelabah sket je la sebab dah agak study for final then dan ade backup czech notes..hihihi...syukur giler sebb sakit dia agak direct, with symptoms2 yang
obvious..so okey laaa...
so lepas introduce diri & some personal details pasal patients tu...aku pon tanya dia...
general dialog aku ngn dia awal2 tu..aku ingt sket2 sebb aku memng xcakap banyak pon except benda2 yang memng kena record ni hihi..
-----------------------------------------------
Aku :Kdy jste byla prijata do nemocnice? proc?
[bila makcik masuk spital? knape]
Makcik : 21 ledna 2010 , Ctvrtek.. mam krev v stolici
[21 January 2010, Thursday...i've blood in my stool]
aku: vite? co problemy mate? [do you know? ape masalah kamu??]
makcik : yo, delali mi coloscpie..a mam polyp v streva..
[yes..diorg buat colonoscopy and i've colon polyps ]
----------------------------------------------------------
Untuk final ni, kitorg kena check from head to toe tapi dengan jawapan makcik tu dah cukup memudahkan sket keja aku sket....so after check head, eyes, ears, neck, chest, lung, heart, extrimities, tiba abdomen kena focus sket...
once makcik tu bukak baju, nampak dah la banyak scars after operation kt badan dia.. aku tanya operation ape, dia kata dia penah operate utk remove tumor kt pancreas & spleen..pastu ade 2 operations kt gallbladder & reproductive organs..so aku pon palpate la perut dia..generally semua normal je cuma sket pelik kt liver & spleen area..
palpation of liver :)
palpation of spleen :)
oritee...spleen & liver dia agak besar, pastu consistency sangat hard cuma liver tu je susah sket sebab mase palpate tu xsure sangat dia enlarged ke x, tapi dia keras la dari biasa..pastu agak2 je tulis je la ..splenomegaly & hepatomegaly!hahaha~
pastu continue palpate lymph node etc... tapi lymph node dia normal..sebb biasa kalo tumor ni ia ada tendency to metastasis ke tempt2 laen...so makcik ni antara typical example la, dia ada cancer colon & cancer tu spread via blood mainly to liver & spleen..sebab tu liver & spleen dia membesar & keras :)
itu je la isu2 utama pasal exam aku semalam..hihi
_____________________________

aku tengah berangan2 nk beli phone ni..tapi mcm xsure lagi nk beli ape sebb sekarang ni banyak betol phone yang canggih2 hebat2..semua nampak best je..hihi
yang pasti aku rasa orang macam aku ni memng xseswai pakai touchscreen..sebab aku rasa harini beli esok xle nk touch kot, rosakk..hahahaha...
so aku prefer yang banyak2 keypad..nampak shmart je :P
tengah eyeing on blackberry bold 9700 skrg ni..tapi agak mahal la..huhu so kena pikir elok2 sebelom bertindak...haha
oriteee...gtg, ngantok nk tido :) byebyebye~

2 comments:

Anonymous said...

ko same cam aku la koin, mmg xleh ar nk pakai touch skrin, hari ni touch esk da hang :P

kokochan said...

hahaha tau xpe..mungkin terbaik lagi kalo pakai nokia 3310 or 3315 yg gedabak dlu2 tu..memg xkn rosak..hahahaha~