Monday, January 26, 2009

Maen Masak2!

Harini dengan rajinnyer aku melangkah ke dapur untuk masak [lama jugak aku xmasak..haha..] sebenarnya aku tak tau nak masak ape since skill masak aku ni sangatlah limited! last2 aku decide masak sayur goreng dengan daging masak kurma je...
Ambik pack kurma daging ADABI..memotong bawang2,halia etc dan seterusnya mengikut apa yang tertera dibelakang pack berkenaan..
Post ni aku buat sambil tunggu daging tu lembut [bosan sungguh..huh!]

Jadi supaya benda ni berpekdah kepada semua yang membacanya, ni aku nk bagi korg resepi yang aku cilok dari myresepi.com ni walaupon aku xda la ikot pun resepi ni,men belasah je..hehe~

RESEPI DAGING MASAK KURMA
Bahan-bahan:
daging yang dh direbus! [mengikut jumlah mulut yang bakal disuap!]
rempah kurma [aku pakai ADABI,sukati korg la..]
santan atau susu sejat [terpulang! mengikut kemahuan kadar lemak yang bakal menginap dalam badan anda!]
air [asas dalam masakan..yeye je!]
minyak dan garam [secukup rasa..ahaks!]
beberapa batang lada hijau * [mengikut tahap kepedasan mulut anda!]
tomato * [kalau nk cantikkan kulit,letak banyak sket!]
bawang merah & bawang kecil *
daun ketumbar *[no comment!]
halia muda * [kesian yang tua!haha]

Cara-cara :
Kisar bahan2 * hingga halus.
Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga wangi dan masukkan rempah kurma,gaul rata dan masukkan sedikit air rebusan daging supaya tidak kering.
Masukkan daging rebus bersama lebihan air rebusannya dan masak hingga mendidih dan daging empuk. Gaul hingga rata.
Masukkan santan dan garam dan masak hingga mendidih sekali lagi.
Mudahkan??! Selamat mencuba! [hahaha mcm rancangan masakan plek!!] Mungkin kalo selalu buat post pasal masak memasak ni,leh jadi hebat masak ek! *berangan*hahaha

13 comments:

丽 娜 said...

tgk gmbr,mcm msk kurma.
halia muda?daun ketumbar?import dr bumi Malaysia kah?

I.n.t.a.n said...

ko rebus daging dulu ke bek..
klo aku men lebur je dlm tu
xde rebus2..hehe

btw..aku yakin la..ko masak kurma tu
ade ghope..haha:P

kokochan said...

to lynawan: ye2 tu adalah resepi daging masak kurma! xla xikot sgt pon resepi tu,men belasah je..hehe~!

kokochan said...

to bek intan:
takda maknanyer aku nk rebus dulu daging tu, aku pon men lebur je dalam tu!hahahaha..
aku xikot pon resepi tu,men redah je..ahahha
fyi,gmbr tu bukan gmbr yg aku masak!hahaha tu aku amek dari webpage mane ntah!hahaha~

missy wonderlily said...

Whoaaa....*drools*
Babe.send me some!send me some!
haha.kena buat jugak ni.mengidam dah.

kokochan said...

yeah2 i bet it wud be easy-peasy for sumone called miss izzy!hehehe..but dont forget to send me some when u cook this!hehe~

s.c.h.u.l.t said...

*drooling*

eh xley2..sy pose nasik..xkan nk mkn kurma dgn roti?

:p

baguih ni..dah tua blaja masak~ :D

aku je men beli kat kedai..kohkoh

kokochan said...

pose nasi? on diet or wat? it's a great idea to eat it with roti tho..hehe

jom shud join the club! mari belaajar memasak!hahaha..but fyi, if i were u, aku pon akan beli je kot!hahah~

Anonymous said...

aku baru nk tanye gamba tu ko nye masakan ke, sekali org len da jawab da..
huh koin..best r..nnt raye leh masak lauk raye sendiri..best2!

kokochan said...

hahahah..xda maknanye!raye mesti la bgi org2 hebat masak!hahaha~
erkk..gmbr tu hanya hiasan semata2 oke..

I.n.t.a.n said...

ekeleeeeeeeeee
mati2 aku ingat tu kurma ko masakk
cett podaaaaa

ni mesti takut org kutuk kurma ko
yg macam kari kan..kan..kan

hahaha!!

bebekcrewz said...

eh2 baek sket eh! walaupon xsesedap mak aku masak! tapi bau,warna,rupa,rasa semua sama ngn kurma oke..bley la makan!hahahhaa~

ye la bek!xkn la aku dok dapur nk amek2 gmbr plak..xda koja apo?hahah~

bebekcrewz said...

owhh tu saya KOIN oke...lupa plak sign in kt bebeks tadi!haha~